vrijdag 15 april 2011

De oranjerie

ofwel Greenhouse in het Engels, is…… een kas.  Rijke mensen (denk grootgrondbezitters met paleisachtige huizen) hadden vroeger grote tuinen met tropische en subtropisch planten erin. In de winter moesten die dure planten naar binnen. Ze werden dan in een Oranjerie gezet!

Tegenwoordig ben ik “uit hoofde van mijn functie(s)” regelmatig in de Oranjerie in Roermond te vinden. Ik was er met de “uitgestelde”  vrouwendag op 14 maart. Helaas…….weer eens mijn fototoestel vergeten, om al die mooie dingen die te bewonderen waren, te laten zien.

Vorige week de 9e april  was ik er met de regioconferentie van de SP. Fototoestel niet vergeten, maar nu moest er een stuk op de SP website komen. En 2 keer over hetzelfde schrijven is niet zo heel leuk.  


Tussen die twee evenementen in, was ik in de Oranjerie voor de conferentie Laaggeletterdheid.

Schrikbarend hoeveel mensen er niet, of niet voldoende kunnen lezen en schrijven. En dat zijn echt niet allemaal ouderen of allochtonen. 
Nee, een groot percentage van de laaggeletterden, dus van mensen die nauwelijks kunnen lezen en schrijven, zijn jongeren. Jongeren tussen de 15 en 23 jaar. Net van school dus.


Anderhalf miljoen mensen in ons land, die slecht kunnen lezen en schrijven. En dan heeft men alleen de mensen tot 65 jaar meegerekend. En ook hier werden volgens een spreker weer eens appels met peren vergeleken. 
 
In het vorige rapport van zo’n 10 jaar geleden waren er ook maar 1 ½ miljoen laaggeletterden, maar toen ging men tot 75 jaar.

Ja in appels met peren vergelijken, daar is de huidige regering goed in, net als het Roermondse college. Je spreekt geen onwaarheid, de cijfers zijn juist, het lijkt alsof het beter is geworden, maar men neemt een heel stuk niet mee om zo op deze manier gunstige cijfers te produceren. Statistiek is geduldig!
 
 
Terug naar de laaggeletterde jeugd. Je vraagt je af, hoe kan dat. Vroeger, ja vroeger, toen had je klassen met 40 tot 50 kinderen. De mensen die niet mee konden komen zaten achter in de klas. De juf of de meester had geen tijd om hen bij te spijkeren. Er waren geen hulpmoeders, leesmoeders, extra leerkrachten.

De kinderen van handarbeiders  (mensen die in de fabriek werkten) daar keek men verder niet naar om. De meisjes gingen toch naar de huishoudschool en trouwden en de jongens leerden op de ambachtschool wel een vak.

De kinderen van hoofdarbeiders (kantoormensen) waren iets beter af. Daar werd iets meer aandacht aan besteed. Want die zouden misschien weleens naar de mulo kunnen gaan.  

            
De meeste aandacht ging uit naar de kinderen van de middenstanders. Van kleine winkeliers tot grote fabrikanten. Zij gingen immers naar de HBS en het Gymnasium. Ze kregen daar (al dan niet met behulp van het geld van vaders!) in 5 tot 8 of 9 jaar een diploma.  Op mijn school lagere school ( = basisschool) kregen wij: Frans , Engels en Wiskunde in de klassen 5 en 6 ( is nu groep 7 en 8).
 
Terug naar nu. Ik vraag mij af hoe het mogelijk is, dat nu, heden ten dage, bij de kleinere klassen, bij het grotere aantal hulpmoeders, bij de hulpmiddelen, dat het nu nog mogelijk is dat:

Ø  er jongelui zijn, die nauwelijks kunnen lezen en schrijven.
Ø  er jongelui zijn, die daardoor nauwelijks kunnen functioneren in onze maatschappij.

En dan heb ik het niet over dyslectie, maar over het werkelijk niet kunnen lezen en schrijven.

Mensen die ook nooit in bijvoorbeeld de bibliotheek komen om een boek te lezen. Mensen die achter de computer zitten, zogenaamd lezen, maar alleen …… spelletjes doen?

Ik vraag mij dan ook af:
*      Of de opleidingen van tegenwoordig bij de Pabo, waar de jongeren opgeleid worden tot onderwijzer/es  nog wel goed zijn.      
*      Of men tegenwoordig liever lui dan moe is?
*      Of men het tegenwoordig eerder opgeeft ?
*      Of ……. Is ons onderwijs zo achteruitgehold in de laatste jaren?

En dat, terwijl de huidige (en afgelopen regeringen) vinden dat wij een kenniseconomie zijn, maar ondertussen ons onderwijs (van hoog tot laag!) keihard afbreekt.

Steeds minder investeert in het onderwijs aan probleemkinderen, kinderen die in een grotere klas niet functioneren. Maar ook een regering die steeds minder investeert in het hoger onderwijs? Steeds minder investeert in die mensen die de jeugd op moet leiden.

Are we going back to the future? 

Terug naar af voor heel veel mensen?
Terug naar de tijd dat alleen de “notabelen” konden en mochten studeren? Terug naar de tijd, dat aan mensen die niet meekonden geen aandacht werd besteed?

Ik weet (nog) niet hoe het er hier in Roermond voorstaat met de laaggeletterdheid, wat men eraan doet om de mensen bij te spijkeren, maar ik heb wel met andere mensen afgesproken dat we daar eens over aan de tafel gaan zitten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten