vrijdag 6 januari 2012

Feelings



Feelings, gevoelens. In de politiek worden die meestal “gepeild”. Maar soms komen er bij mij bij het lezen van een krantenartikel of een boekje of een uitspraak bijvoorbeeld, spontaan allerlei gevoelens naar boven.

Het kan een gevoel zijn van:

·         hier klopt iets niet,
·         hé, heb ik wat gemist
·         hadden we dat al niet eens besproken
·         waar heb ik dat eerder gehoord/gelezen

Och, u kent dat gevoel zelf ook wel, dat onderbuikgevoel. Hoe ouder we worden, hoe minder we er in geloven, hoe vaker we denken dat we ons dat maar inbeelden. En toch, toch blijft er wat hangen.

Afgelopen donderdag kreeg ik 3 dingen onder ogen.

’s Morgens bij het krantje lezen een artikel over het onderzoek naar:

 “De mogelijke schijn van belangenverstrengeling van Jos van Rey met Piet van Pol.”

En daarin zie ik dan dingen staan waarvan ik dacht, dat afgesproken was, met alle fractievoorzitters, al ruim voor het Kerstreces, begin december, dat daarvan NIETS naar buiten zou komen. Hiervoor werd door 2 coalitie fractievoorzitters heel erg voor gepleit. 

Och zal me wel vergist hebben?

Ik mag geen aannames doen, mag iets niet voor “de waarheid” verkondigen, kan dus ook niet zeggen wie “uit de school” geklapt heeft, maar de fractievoorzitter van de PvdA, Selcuk Ozturk wordt in dit artikel wel geciteerd. Nogmaals, ik neem niets aan, ik signaleer alleen maar.

En ja, dat het niet het onderzoek van de oppositie is, dat is bekend!

Wij hadden zoals je je misschien nog wel herinnerd om BING gevraagd, een onafhankelijk, behoorlijk streng onderzoeksbureau dat misstanden met integriteit behoorlijk hard aanpakt. Net daarvoor was bijv. de burgemeester van Vlaardingen, een VVD burgemeester, af moeten treden, wegens zo’n zelfde soort akkefietje als wat nu in Roermond onderzocht wordt.

Maar wat ik me wel eens afvraag (en zo te horen ook anderen), wat voor waarde heeft het onderzoek, wanneer het aan de burgemeester is om te bepalen of hij wel of niet alles openbaar maakt? Kan het dan nog “echt waar” zijn? We wachten af.

Heel toevallig krijg ik ’s middags een officieel document onder ogen. Een collegebesluiten lijst. En daarin staat dat de gevraagde documenten aan DDL ter hand gesteld zullen worden! De journalisten Sniekers en Vergoossen gaan dus nog steeds verder met hun onderzoek.

En weet je wat ik af en toe wel eens raar vindt? In Roermond hebben wij ook goede journalisten zitten, (als oppositie lid verneem ik tenminste regelmatig naast info uit de Trompetter ook info uit de Limburger), waarom die niet meedoen aan het onderzoek. Of wordt dat bij de krant ook gezien als belangenverstrengeling? Kunnen ze dan hun werk in Roermond niet meer goed doen? Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Ik dwaal weer eens af. Moet op het recht pad blijven! Dus terug naar eind december, ik moest toen voor de commissie Sorgdrager/Frissen verschijnen. Ik heb in de commissie “onderzoek geloofsbrieven wethouders” gezeten en daarover wou Mevrouw Sorgdrager een gesprekje met mij hebben. 

Nou had ik toen voor alle wethouders wel een vraagje of een opmerking. Zo kreeg Vincent Zwijnenberg van mij een uitspraak te horen die onze eerste SP fractievoorzitter ooit tegen hem gezegd had. Iets wat hij, Vincent, beschouwde als een groot compliment. En ja ook aan Jos van Rey stelde ik een vraag over zijn panden aan de Vismarkt in combinatie met misschien nieuw te ontwikkelen projecten.

Tijdens ons gesprek vroeg mevrouw Sorgdrager of ik bekend was met dreigementen aan het adres van inwoners van onze stad, wanneer zij bezwaarschriften indienden tegen bouwplannen.

Naar waarheid heb ik toen geantwoord, dat mij daar niets van bekend was. Daarvoor zit ik nog te kort in de politiek, maar zo voegde ik er aan toe…… het zou in dit Palermo aan de Maas heel wel mogelijk kunnen zijn.

En goh, wat schets mijn verbazing. Ook op donderdag, de 5e januari 2012, kreeg ik met de post een heel mooi boekje van een burger van onze binnenstad.

En wat hij daarin beschrijft, ai, foute boel voor sommige personen in de naaste omgeving van een bepaalde wethouder en de wethouder zelf! Het boekje is niet alleen naar mij gestuurd, dat zul je begrijpen, maar ook naar bijv. BING en andere officiële instanties. Maar ook natuurlijk naar andere voorzitters van politieke partijen.

Wil je het ook lezen. Dat kan, want ook op internet staat het. Met filmpjes van bijv. de afbraak van een huis dat zogenaamd op instorten stond! Een huis dat bij de bouw van het (nog erg leeg staande project Achter de Steenen Trappen ) eigenlijk niet paste in het geplande rijtje.

Interessant om te zien hoeveel moeite dat kost om dat huis, die zogenaamde levensgevaarlijke bouwval, om te krijgen.

Het internetadres om het boekje te lezen, het filmpje te bekijken en nog meer informatie bijeen te vergaren is www.vrijstaatroermond.nl.

Lees en huiver!

Hoop met mij dat gezien het gestelde in DDL, dat de burgemeester kan bepalen wat hij al dan niet openbaar wil maken (al dan niet vrijwillig?) het niet blijft bij:

"Zij dronken een glas, zij deden een plas en alles bleef zoals het was"

5 opmerkingen:

  1. ik ga meteen lezen, maar houd in mijn achterhoofd, niet alles wat aan papier is toevertrouwd hoeft altijd juist te zijn. Echter wat op papier staat is meestal een sterk punt in welke rechtzaak/rechtsstaat dan ook
    Ik hoop alleen dat de schrijver van het artikel zijn eigen echte geregistreerde naam onder gezet heeft.
    Dat doe ik hier ook

    Jo van der Linden
    raadslid van 2002 tot 2007 voor BBR

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jo, wanneer je het digitale boekje openslaat, zul je de naam van de maker, de heer Joep Pohlen meteen tegenkomen. Ook een mail adres wordt vermeld

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wederom een stap in de nadere ontmanteling van het Roermondse 'old boys network'....chapeau, hr Pohlen en mevr Beeren!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. waardevol artikel , waar zal het toe leiden ??
    Jo van der Linden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jo, ik weet niet waar het toe zal leiden! Dat moeten we afwachten. Wat is de uitkomst van het onderzoek van Sorgdrager/Frissen. Wat wil de burgemeester bekend maken hierover.
    Maar vooral: wat zijn de konsekwenties die de Roermondse politiek hier uit zal gaan trekken.

    BeantwoordenVerwijderen