zondag 8 januari 2012

L(i)EFHEBBERS GEZOCHT


Mooi hé die schaatsenrijderswals? Nee, hij is niet van de Wiener Wälzerkönig Strauss, maar van een Fransman die eigenlijk Levy heet maar bekend staat onder de naam Waldteufel. Waarom? Dan mag Joost weten, ik niet!

Al heel vroeg heb ik met deze “linkse” hobby, dit soort muziek, net als operette en opera, kennisgemaakt. Mijn “rechtse” vader, een goed KVP-er (nu CDA’er, voor de jongere lezers) vond dat dit net als ballet en later stijldansen en ongeveer gelijktijdig (4 jaar te vroeg voor mijn rijbewijs!In een grote Citroën) autorijden, horen bij mijn opvoeding.

Een instrument bespelen, nee, niet voor mij weggelegd! Zingen? Ja, zo vals als het maar kan. Kan geen noot lezen, heb een stem als een schorre kraai, maar van (allerlei soorten) muziek genieten, ja dat doe ik wel. Dankzij mijn vader!

En dansen? Ik ga nog steeds “dansend” door het leven. De tak van sport die ballet heet, doe ik al jaren niet meer. Het verstrijken der jaren brengt toch ook wat stijvere botjes met zich mee. Stijldansen, ja nog steeds. Het zorgt ervoor dat je, net als bij ballet, mooi rechtop blijft lopen.

Andere sporten hoorde ook bij de opvoeding. Heb ook nog paardgereden, wat getennist, en ook (reddend) zwemmen en judo (wat mij een op 2 plaatsen gebroken enkel bezorgde) heb ik gedaan.

En natuurlijk in de winter wanneer er ijs lag……… geschaatst.

                                  Op de schaatsenrijderswals!

Nog steeds onduidelijk waar ik naar toe wil? Mooi…. (of eigenlijk slecht) word ik misschien toch nog ooit eens een goede politica. Veel woorden gebruiken en nog niets zeggen!

Als een van de gemeenteraadsleden van Roermond moet ik regelmatig ja zeggen tegen plannen die de ambtenaren maken. De wethouders verdedigen die natuurlijk, en ik mag er mijn zegje over doen.

Wij als raadsleden zijn de baas (Oh ja?)! Tenminste dat hoor ik een wethouder vaak zeggen. En “wij” vinden regelmatig dat de inwoners van onze stad meer moeten sporten, meer moeten bewegen. Dat iedereen mee moeten kunnen doen, dat er niemand langs de zijlijn mag blijven staan.

De vitale senior moet zo lang mogelijk vitaal blijven. Hoe? Door vrijwilligerswerk te doen, door gezond voedsel tot zich te nemen, door te sporten. En ook de jeugd kan volgens ons niet vroeg genoeg beginnen met sporten. Naar buiten, er op uit. Voor iedereen gezond. Zo voorkomen we dat we te dik worden, wat weer een gevaar is voor hart en bloedvaten. En bovendien, sport verbroedert.

“We” geven hiervoor subsidies aan allerlei verenigingen. Maar ook mede dankzij subsidies hebben we deze warme, herfstachtige winter een kunstijsbaan (voor 2 weken) kunnen laten komen.

Wethouder Gerard IJff heeft die zoals jullie in een vorig bericht al hebben kunnen lezen, op woensdag 4 januari geopend.

Ik? Ik stond erbij en ik keek er naar!

En toen borrelde er iets op. Het rebelse in mij kwam weer boven drijven en na wat ruggespraak met Gerard IJff en Jan Püper ging er via de griffier een uitnodiging van mijn hand, uit naar de college leden en de raadsleden.

                                  L(i)EFHEBBERS GEZOCHT!

Ik vraag mij af: Wie heeft het lef, de moed om te komen schaatsen! Om te laten zien dat ook wij maar gewone mensen zijn, die met vallen en opstaan proberen onze stad een mooie leefbare stad te maken en te houden, met daarin gezonde mensen.

Willen jullie meegenieten van ons gestrompel (ik heb 13 jaar geleden voor het laatst geschaatst)? Ook zo benieuwd wie er naast natuurlijk Gerard IJff en mij, het lef heeft om te komen?

Dat kan! Het schaatsgala voor raad en college wordt gehouden op:

            Woensdag 11 januari 2012 van 19.00 tot 20.00 uur.

Als “toegift” nog een lekker rebels rock muziekje van een geweldige zanger die met super losse heupen(paal)danst. 

 




3 opmerkingen:

  1. Het moge duidelijk zijn dat mijn respect alleen uitgaat naar degenen die durven te verschijnen....symboliek achter niet verschijnen en NIET komen schaatsen lijkt me duidelijk genoeg voor de goede verstaander.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jammer genoeg ben ik uitstedig, anders was ik graag gekomen ( om te kijken ) als er nog ruimte is.
    Want dit evenement verdient meer toeschouwers dan Boedapest.

    Jo van der Linden geen raadlid meer

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Jammer Jo. Hoewel geen raadslid meer, toch nog politiek geëngageerd!

    Arno, ben benieuwd hoe "sexy" de media dit "Schaatsgala voor raads- en collegeleden" vinden. Ook daarvan hangt vaak de komst van sommige mensen af!

    Typisch Roermond vindt volgens mij dit niet "sexy". Plaatste wel een berichtje, maar had geen geld voor een fotograaf om een juiste foto te plaatsen bij het bericht!

    Jammer dan, gemiste kans!

    BeantwoordenVerwijderen