vrijdag 4 januari 2013

Veenbrand





De meeste mensen die mijn blog lezen weten ondertussen wel dat ik geen geboren Roermondse ben. Ook geen Limburgse, maar een Brabantse! Een Helmondse! Ben op dit moment een BraLim…. Iemand die net zo lang in Brabant als in Limburg geleefd heeft.

Mijn vader was ook niet van Helmond, maar van Deurne. Hij kwam uit de Klot! Nee, mijn opa was geen turfsteker, woonde wel op een boerderij(tje) waarin ook zijn zaak gevestigd was. Tegenover dokter Wiegersma!

Hele verhalen kon mijn vader vertellen over de dokter, waarover Toon Kortooms (ook een Deurnenaar) een boek schreef. Ook over de armoede in die tijd, denk maar eens aan het boek: Mijn kinderen eten turf.

Die Wiegersma was een eigenzinnig iemand. Een groot man, die de rijken rustig liet wachten op behandeling terwijl hij bezig was met een oud boerenvrouwtje, dat hem betaalde met een appel en een ei. De rijken daarentegen ……. liet hij flink betalen. Dat was zijn begrip van solidariteit!

De crisis van 1929 (die hier wat later kwam) zorgde ervoor dat mijn opa zijn boerderij en zijn zaak moest verkopen. Gelukkig werd hij (als buitenechtelijke zoon van.....) in die crisisjaren aan een goede baan geholpen door een van zijn familieleden.

De gevolgen voor mijn vader waren groot…… niet meer zwerven door de Peel. De Peel die hem in de oorlogsjaren vaak hielp om zijn weg te vinden naar America. Een Peel die regelmatig spontaan ontbrandde. Het vuur smeulde en smeulde door het veen, totdat het ineens ergens weer opvlamde.

Een veenbrand, onderhuids smeulend, dat lijkt het ook te zijn in Roermond. We hebben het afgelopen jaar veel meegemaakt op politiek gebied. Het was om zo te zeggen…… geen prettig jaar! Of en wat er van waar is, de beschuldigingen, ik kan daar niet over oordelen, ik wil daar niet over oordelen. Dat is niet aan mij!

Wat mij wel opvalt is dat er veel “haat en nijd” naar voren komt. Het kriebelt , het jeukt, en heel begrijpelijk, het doet pijn. En dat uit zich in gedrag dat niet positief is. 

Dat gedrag is naar mijn mening het gedrag van een klein kind dat zijn zin wil hebben. Wanneer ik geen positieve aandacht krijg, dan maar negatieve aandacht!

Maar, dat is niet wat er gevraagd werd! Dat is jammer genoeg niet in de geest van de rede: 

Zorg goed voor mijn lief Roermond.

Doe dat dan ook en trek de consequenties, neem je verlies, traineer niet, treiter niet, maar wees constructief in de oppositie! Samen kunnen we goed zorgen voor ons Roermond.

Tot slot, voor iedereen een mooi, gezond, liefdevol etc. etc. jaar van deze oude ......




Geen opmerkingen:

Een reactie posten