zondag 7 april 2013

Primus, Secundus en….. De Lefgozer!





Ooit schreef ik al eens, dat je in de politiek weken hebt van hollen en stilstaan. Soms kun je tussen de bedrijven door je huis eens proberen te poetsen, vaker is het dat de uitnodigingen je om de oren vliegen. En dan echt niet uitnodigingen om te gaan borrelen!

Na de problemen die wij hier in Roermond gehad hebben, zijn er allerlei dingen gedaan om zoiets in de toekomst te proberen te voorkomen. Binnenkort hebben we een bijeenkomst om over allerlei zaken te praten. We hebben ondertussen al het Primus-Secundus systeem in het leven geroepen.

Wat houdt dat in?

Marianne Smitsmans, Wim Kemp en ik (wie Primus (1) en wie Secundus (2) is,..... laat ik liever in het midden!
De ene wethouder kijkt over de schouder van de andere wethouder mee! \We hebben 2 “Paartjes” van wethouders!  Een van die “Paartjes” loop ik regelmatig tegen het lijf! Zij hebben jeugd- en schoolzaken,  WSW, WMO, cultuur en senioren beleid in hun portefeuille.
 
Dus als “Lefgozer”  kijk ik regelmatig over de schouder van deze 2 mensen mee! Lefgozer heeft tegenwoordig een “negatieve” betekenis van opschepper, maar ik grijp liever terug op het Nederlands-Jiddische woord “lefchoser”  (lef = hart en chosen = bruidegom, helaas geen bruid!) en betekent “een man met hart” een moedig man. Vertaal man nu in vrouw…. En je krijgt een vrouw met hart!



Maar “Lef” in de betekenis van durf moet je regelmatig hebben in de hedendaags Roermondse politiek. Je moet af durven wijken van de dominante opvattingen die hier heersen. Binnenkort gaan we proberen om naast het al ingestelde Primus-Secundus systeem objectieve criteria te formuleren, op basis waarvan we kunnen zeggen: Dit is goed en dit is fout. 

Hoe de politiek er in 2014 uit zal zien? Of we weer een “dominant” college krijgen, die anders gaan besluiten, of een college met “Lefchosers” (mannelijk en vrouwelijk!)…….

Zoals sommigen weten…. ben ik wel een heks, die vaak dingen zegt die door anderen niet geloofd worden (totdat ze werkelijkheid worden!), maar ik wil op dit moment niet in mijn glazen bol kijken!

Terug naar de uitnodigingen!

   
 Afgelopen week was ik in Boukoul. Geannexeerd dorp. In het wijkgebouw waren veel mensen bijeen om te luisteren naar een presentatie over (hoe kan het ook anders!) de veranderingen in de WMO. Waar loopt onze gemeente tegen aan met deze bezuinigingen. Als SP-ster heb ik duidelijk een andere mening als de huidige VVD-PvdA  regering over deze maatregel!


Op vrijdag ben ik nog even naar de markt geweest voor de Stage Battle en naar die mooie school!
 





Op de markt leuke duurzame vervoers ”dingen” . In niekee werd de prijs uitgereikt aan het winnende team. Vier teams waren genomineerd. Rockwool mensen kregen de publieksprijs, uitgereikt door de winnares van vorig jaar. 

Wim Kemp in gesprek met de winnende  groep. allemaal dames, die stage liepen in een "Mannenwereld". Meiden zet hem op! Wij kunnen het!

De juryprijs, uitgereikt door Wim Kemp, werd gewonnen door de groep die ging voor Windenergie.   

’s  Avonds  kwam ik de andere wethouder tegen! In mijn eigen avond! Als voorzitter van de SP had ik nog een avond georganiseerd over de WMO en onze andere wethouder die ik regelmatig tegen het lijf loop, Marianne Smitsmans gaf daar samen met Henk van Gerven en dhr. Kanters van de ouderenvereniging van Herten, acte de présence! De avond werd aan elkaar gepraat door Frans Raeven.

Marianne Smitsmans aan het woord. De heren van Gerven, Kanters en Raeven.... hebben het nakijken/luisteren! Geweldig Marianne! (Vrouwen moeten elkaar steunen!)

Tot slot nog een oproep: Als SP-ster ben ik tegen de Kledingbank! Die mag voor mijn part direct “omvallen”!  Zou niet nodig moeten zijn in onze samenleving! Als mens echter vind ik het een geweldig initiatief! Via Facebook kom je regelmatig geweldige plaatjes tegen en als vrouw roep ik andere vrouwen op. Regelmatig ruimen we onze kast uit. Sommigen zetten het in zakken aan de straat, maar denk ook eens aan onze Kledingbank. Ron Verhees zal heel blij zijn met de nog bruikbare kleding!


 Foto



















Geen opmerkingen:

Een reactie posten