dinsdag 11 januari 2011

Laurentien en Maximina


Dobro jutro Petra, kako ste danas!
Merhaba Petra, nasıl bugün sen!

De ene taal is gestegen van mijn tenen naar mijn middenrif. Ooit in een ver grijs verleden heb ik die taal geleerd. De andere taal begint te kriebelen in mijn tenen! Steeds meer begin ik daar van te begrijpen.

Twee  van de vele talen waarin in elke dinsdag morgen begroet wordt, wanneer de dames langzaam binnendruppelen in het Moedercentrum. Of het klinkt: Goedemorgen dames, hoe gaat het met jullie? Wanneer ik weer eens op het laatste nippertje binnen kom vliegen.

De rest van de talen die ik bij Maximina tegen kom? Dat is voor mij : goi mar in mun pet, dan zeuk ik ut merrege wel oit.



Hoe moeilijk onze mooie Nederlandse taal is, ervaar je pas wanneer je conversatie les geeft aan mensen die hun roots elders hebben liggen. Die soms vrijwillig, maar vaak ook onvrijwillig naar ons land zijn gekomen. Aan deze laatste groep geef ik elke dinsdag les.

Van analfabeet tot universitair opgeleid. Een wereld van verschil. Soms kun je in het Engels de “moeilijke“ woorden uitleggen, soms heb je een Babylonische spraakverwarring, wanneer de vrouwen elkaar helpen om het net uitgelegde moeilijke woord in hun eigen taal te verduidelijken. Een roffel op de tafel is het teken, dat we weer in het Nederlands verder gaan!

En dan, dan komt de vraag? Petra kun je ons iets meer uitleggen van de Nederlandse grammatica? Waarom schrijf je oneerlijk en zeg je oneerluk, terwijl lijk gewoon lijk blijft? Wat is het verschil tussen zij en zei?

Goede vraag, moeilijk antwoord, want: Hoe doe je dat?



Laurentien bracht uitkomst!!

Sinds dit jaar hebben we in het MC Maximina Nederlandse boeken voor mensen die laaggeletterd zijn. Voor mensen die pas later hebben leren lezen. Voor mensen die vroeger nooit goed hebben leren lezen. Een project opgezet door prinses Laurentien.

Aan de hand hiervan probeer ik de dames de “fijne kneepjes” van onze taal bij te brengen. Niet alleen grammaticaal, maar ook qua uitspraak.

Immers in vele talen wordt de letter U uitgesproken als OE! En wat krijg je dan als je wilt weten wat de HUUR van een huis is? 

Juist ja.........

Geen opmerkingen:

Een reactie posten