vrijdag 22 maart 2013

Dansen, luisteren, zingen en sjrieve!





Vorige keer schreef ik al dat ik in het Trefpunt geweest was, om te kijken wat de vrijwilligers daar doen, maar ik zit zelf ook in een wijkteam. Het wijkteam Hoogvonderen!
Een groep mensen die met elkaar probeert dingen voor de wijk te organiseren op het gebied van Veiligheid, maar ook op het gebied van elkaar Ontmoeten.

Ondanks dat er toch ook Nederlanders wonen met hun roots uit andere landen, missen we die nog in ons wijkteam. Een feest met een danseres als op dit plaatje….. denk niet dat we die vlug zullen zien. Of…… ik moet het zelf doen (alleen ben niet zo slank!)

Terug naar het wijkteam zoals het er nu is. Wij willen natuurlijk “in the picture komen” via de media. En een van de media is RTV Roermond. Zij waren aanwezig op ons eerste wijkfeest met Kerst .Dus niet geaarzeld….. heb een mail naar RTV Roermond gestuurd en onlangs waren we met 3 personen (werkgroep Organisatie en Communicatie) aanwezig in het kantoor van RTV Roermond. Samen met nog andere teams/raden. De samenwerking met elkaar gaat binnenkort verder uitgediept worden. Mooi!

Vorige keer schreef ik al dat ik Peter Cammaert, onze interim burgemeester een verademing vond tijdens de vergadering. Met strakke, doch vriendelijke hand regisseerde hij de vergadering. Onze SP-ers van bestuur, fractie en ROOD vonden het dan ook prettig om een gesprek met hem aan te gaan. Van alles kwam er ter tafel. Ook de wietproblematiek.

Tja, welke partij heeft die eigenlijk ingevoerd? Dacht toch wel de partij die hier in Roermond nu het hardst moord en brand schreeuwt. De partij die met een Roermondse Senator en een spookraadslid in de landelijke regering vertegenwoordigd was en daar zogenaamd zoveel voor Roermond deed! Had toen gezorgd voor extra politieagenten of zelfs voor het niet invoeren van de wietpas….. hadden we nu de problemen niet. Maar …. ik kreeg vaak te horen…. Wanneer je in de oppositie zit, heb je een luxe positie…. Kun je schreeuwen wat je wilt…. Lijkt er inderdaad wel op ja!

Bert mocht blijven zitten! Achter hem Mehmed en achter mij (kopje groter zelfs op hoge hakken!) Bram,
Scholing is belangrijk. Ik krijg dan ook regelmatig bijscholing. Zo ook onlangs weer in de Oranjerie. Maar niet alleen ik…. Ik ging samen met 3 anderen. Bijgepraat worden door Emile Roemer zelf….luisteren naar zijn eigen ervaringen vanuit het “grijze” verleden en van nu. Vooral voor de jongeren zeer interessant…. Ja voor de oudjes natuurlijk ook, want voor hen was het een feest van : Oh ja, dat heb ik ook gedaan en dat en dat……  

Scholing heel belangrijk een ander stukje vrijwilligerswerk dat ik wekelijks doe. Leesles geven aan een stuk of 7 vrouwen. Met soms vertaling in het Frans en/of Engels. Leuk om te doen. Wat we lezen? Shakespeare! Het liefdesverhaal! Kan niet anders bij vrouwen toch?
 
Soms moet je dingen aanschouwelijk voor doen. En wat voor problemen kom je tegen als Nederlandse bij de uitleg van je moedertaal! Want ze zijn leergierig die dames. Ze moeten en willen en zullen goed en perfect Nederlands spreken en schrijven, de exacte betekenis weten van een woord!
Weg-lopen, aan-lopen, mee-lopen, dóórlopen en doorlópen! Allemaal –lopen, maar o hoe verschillend, en met het verleggen van de klemtoon is het ineens niet echt lopen meer!

 
En het werd lente…….met sneeuwbuien!Oh wanneer kan ik nu eens lekker in mijn achtertuin zitten. heb zo hard gewerkt afgelopen zomer!
 
Op naar het Paradies, voor de lenteborrel! Jammer Wethouder Marianne… je hebt wat gemist! Niet alleen een leuke lezing van je collega over de equinox, maar ook veel plezier en jolijt en gezelligheid. Equinox, de overgang van de winter naar de lente, het begin van de vruchtbare periode. Het begin van nieuw leven, maar ooit komt de herfst eraan…..
Ja, de microfoons stonden er wel, maar Wim liet zich deze middag niet verleiden tot het zingen van een nummertje! Hij beperkte zich tot het toespreken van de mensen en een heel klein beetje meezingen!
Aandachtige luisteraars die ook moesten lachen om het pikante plaatje dat Wim meebracht!
Sommige mensen zijn al in de lente van hun leven eenzaam. Heel veel mensen echter tussen de 30 en 50, de jaren waarin  velen getrouwd zijn, samenwonen of een andere relatie hebben, kinderen krijgen, werk hebben, bij een sportclub/zangclub/toneelclub zitten, zijn eenzaam. Ze zijn zelden of nooit alleen in de zomer van hun leven, die vaak vol gevuld is met activiteiten! Je zou niet verwachten dat men dan eenzaam is en toch… volgens de statistieken is dat wel zo.

De meesten hebben een masker op……. dat misschien slechts met de carnaval afgaat!

In de herfst en de winter van ’s mens leven wordt men ook steeds eenzamer, ook al is men niet alleen. Kinderen het huis uit….. en dan?  Naast vrijwilligers worden telefoon en tegenwoordig ook de computer dan vaak een contactmiddel.

De middag werd afgesloten met “ community singing” ! de 4 M’s (vraag me niet meer naar de namen!) zongen allerlei leuke Limburgse/Roermondse liedjes. De meeste kon ik dus echt niet meezingen, maar het Carnavalsbeest in mij ontwaakte toen ze Zutjes an mit dit liedje begosse :
Laot maar lekker gaon zoë wie 't geit,
Laeve wie de wind mien jeske weijt.
Zutjes in daen toemel meigaon,
Spooje det is gauw gedaon.

Remunjs kalle ken ich neet, Remunjs sjrieve, misjien gaon ich det lere. In ut Paradies (nee gank noch neet naor den Hiemel!). Det sjrieve is vur mich net zo moeilijk wie vur die vrouwluuj die ich Nederlands (met een Limbo/a’s accentje) lier!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten