zondag 30 maart 2014

Het leven.... gaat gewoon verder!


Kijk maar, we hebben de klok weer een uurtje verzet. Hebben jullie daar ook zo'n last van? Ik wel, duurt even voordat ik mijn ritme weer hervonden heb. Maar, zo is het leven. Moet mijn leven nu weer een beetje anders gaan indelen, nu ik geen raadslid meer ben. Of ik het rustiger krijg? Nee dacht het niet, want OPA komt naar u toe deze zomer/herfst/winter. De komende 4 jaar! 


Dat betekent op diverse plekken je neus laten zien en praten met mensen en de politiek/politici op de voet blijven volgen. Tijd voor ontspanning wordt er zeker ook ingeruimd kijk maar naar de activiteiten van de afgelopen week. Een mix van ontspanning en politieke dingen.

Afgelopen week was ik 2 keer in Swalmen te vinden. Op zondag 23 maart bij de Mert voor het senioren dansen, wat daar 1 x in de 14 dagen plaats vindt. Op zaterdag 29 maart was ik een deurtje verder. 

In het Atrium van het voormalige gemeentehuis. Daar had het comité Swalmen-Marktredwitz in samenwerking met een kunstenaars echtpaar een tentoonstelling van schilderijen georganiseerd. Geopend werd deze door (nog wethouder) Wim Kemp.

V.l.n.r.: Bärbel Kiessling, Horst Kiessling, Wim Leijendeckers, Wim Kemp.

Helaas voor het comité, de verkiezingen zijn achter de rug! De “oude” raadsleden hadden allemaal een uitnodiging gekregen voor deze opening. Zoals te verwachten, het animo hiervoor was zeer laag, er vallen geen stemmetjes meer te winnen! Een oud raadslid (uit Roermond) en een nieuw raadslid (uit Swalmen) waren aanwezig! 

Deze tentoonstelling is nog te zien tot 12 april 12.00 uur. Let op er komen nog meer activiteiten van het comité Partnerschaft Swalmen-Marktredwitz.


Als”oud” collega, ben ik natuurlijk ook even naar de installatie van de nieuwe raadsleden gegaan. Zeventien mensen namen afscheid, dus 17 nieuwe mensen kwamen erin.

V.l.n.r.: Marij Cox, Raja Fick-El Moussaoui, Angely Waaijen  

En helaas, nog minder vrouwen in de raad dan vorige keer. Hoe komt het toch? Politiek is echt niet alleen aan “haantjes” voor behouden. Ook wij vrouwen weten heus wel van wanten. Toch nog steeds het “glazen plafond”. Ondanks alle emancipatie golven? We lijken op alle fronten terug in de tijd te gaan.

Kom op dames, wij laten ons toch niet terugdringen naar het aanrecht?

In onze grondwet is verankerd dat je vrijheid van meningsuiting hebt. Wat niet wil zeggen dat je mensen mag beledigen, of belasteren. Dat is onder bepaalde omstandigheden strafbaar. Zonder angst moet en mag iedereen zijn mening te kennen geven. Maar dat is geen vrijbrief om mensen te beledigen. Wie anderen beschimpt, verliest zelf zijn geloofwaardigheid. Schiet zijn doel voorbij.

Ongeveer 2 jaar geleden schreef ik al over een bepaald persoon. De economische omstandigheden waren slecht, het leek wel het interbellum. Toen stond er een persoon op in Duitsland die riep: ”Juden raus”. Deze persoon liet Nederlandse mensen scanderen: “Minder, minder minder” (Marokkanen).


Ja in elke bevolkingsgroep (ook in die van de autochtone Nederlanders!) heb je mensen die niet deugen, maar om een hele groep weg te zetten als criminelen, gaat mij toch iets te ver. Daarom was ik afgelopen week ook op de Markt. Net als onze burgemeester ben ik van mening dat samenwerken en met elkaar communiceren ervoor zal zorgen dat wij een harmonieuze samenleving kunnen creëren, met voor iedereen een plek.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten