vrijdag 15 juni 2012

Limburg, mien landj mich so dierbaar versus Brabantse nachte zijn lang!



Dit jaar woon ik net zo lang in Limburg als ik in Brabant heb gewoond. Ik weet nog…. ik wilde niet! Maar ik kon niet anders. Ik was getrouwd met een ambtenaar en die moest wonen in de gemeente waar hij werkte!

Dus…. met pijn in mijn hart vertrok ik naar Roermond. Mijn kinderen werden er geboren, ik ging er bijna dood! Vrouwen kunnen multi tasken, maar huishouden, kinderen en werken was voor mij heel lang onmogelijk. Totdat mijn kinderen min of meer de deur uitgingen. Studentes in Nijmegen werden, daar gingen wonen en ik daardoor het (on)gemak van de computer leerde kennen.

De computer bracht mij terug bij mijn oude liefde uit Helmond. Nee, niet iemand van het mannelijk geslacht, er zaten wel meer mannen bij dan vrouwen, maar het was de politiek. De SP.

Meehelpen met de verkiezingen van 2006, zelfs ergens in het midden op de lijst staan en daarna meelezen, meedenken. Tot september 2008.

Toen kwam ik in een commissie terecht de commissie Welzijn. En van het een…… kwam het ander. Niet gewild…. toch gekregen. Soms loopt het leven anders dan je denkt.

En dan, dan gaat de stad waar je woont, waar je raadslid bent ineens over de tong, doordat een wethouder ergens van beschuldigd wordt. En dit…. slaat terug op de andere raadsleden, collegeleden.

Er is belangenverstrengeling, er is schijn van belangenverstrengeling, maar och zo stelt het rapport, maar och zo stelt de coalitie, hij heeft toch zo veel voor de stad gedaan. En daarom……. mag het!

Begrijpelijk dat een aantal mensen het hier niet mee eens was. Vooral niet omdat er voldoende corruptie schandalen geweest zijn in het mooie Limburg de afgelopen jaren. De Roermondse coalitie sluit de gelederen en biedt een (schijn)oplossing aan. Of je het er mee eens bent? Nee dus! Maar dat heet democratie!

De lente begon hier in Limburg iets eerder dan in de rest van het land. Een dag om precies te zijn. Hoop op een Linkse Limburgse coalitie was er. Bij de verkiezingen voor provinciale Staten had de PvdA  bij monde van Bert kersten al opgeroepen tot een linkse coalitie, maar het liep anders……

Eerst werd GL uitgenodigd. Dit liep zoals bekend op niets uit. Daarna mocht de PvdA bij de gesprekken aanschuiven en ja hoor, het pluche was zacht en is nog steeds zacht!

CDA, PvdA en VVD, terug naar het verleden! De gedeputeerden werden gepresenteerd……… en de nieuwe Gedeputeerde werd…….. De wethouder van Roermond! (En oh ja, als raadslid van een oppositiepartij mag je dat vernemen uit de media! Een vrij gewoon iets in Roermond trouwens!)

Hij blijft wel senator, de vergaderingen van Gedeputeerde Staten moeten maar verplaatst worden. Dat lukte hem in Roermond ook, zelfs de commissie vergadering, dus….. dat moet ook in het Provinciehuis kunnen.

En ja, wat de andere partijen in het verkeerde keelgat geschoten is? Ik weet het niet. In de brief aan de VVD Limburg staan een aantal punten opgesomd. Het lijkt hier en daar alsof de voorgestelde gedeputeerde met 2 maten meet (ook ik schreef het al eens op de SP website van 11-06-201).

Maar verder dan dat kijkend….. ook nu weer gaat Roermond, het Roermond waarvoor ik als raadslid, met andere goedwillende raads- en commissieleden,  hard werk om het prettig leefbaar te maken en te laten blijven voor al onze inwoners,…….. ook nu weer gaat het door heel Nederland negatief over de tong.

Dankzij dezelfde persoon!

Ik vraag mij dan ook af….. wat voor gevolgen heeft het voor Roermond. Wat voor gevolgen heeft het voor de coalitie? Wat voor gevolgen heeft het voor de geloofwaardigheid van de politiek?

Zullen nu die mensen die nog een beetje geloof hadden in de politiek, in de politieke partijen, zullen zij nu dat beetje geloof ook nog verliezen?

Of zal het geloof in de politiek zijn kracht herwinnen, wanneer er één (of meerdere?) persoon de eer aan zich zelf houdt?





1 opmerking:

  1. We weten allemaal wat je bedoelt, maar Petra hoe harder je in een mesthoop gaat rommelen hoe harder hij gaat stinken, ook al de grootste mest op het land uitgestrooid.
    Gedane zaken nemen helaas geen keer, ik hoop dat iedereen uit het verleden lering trekt, en eendrachtig - al is/lijkt dat moeilijk, - zich inzet om de stankoverlast te minimaliseren, en niet aan te wakkeren.

    BeantwoordenVerwijderen